Terug naar overzicht

Spanning in de zaal bij autismecongres

Op het moment dat de zaal vragen mag stellen aan de sprekers, gebeurt er iets. Studenten geven aan weinig begrip te vinden en ouders vragen, soms zelfs emotioneel, om meer aandacht voor het probleem van hun kind. Een student: ‘Meteen in het eerste jaar heb ik gezegd dat ik last heb van een autistische stoornis. Maar de ondersteuning waar je om vraagt, krijg je niet.’

Bekendheid geven

Decaan Els van Lith geeft toe dat er nog veel te halen valt voor Avans op dit gebied. ‘Er is zoveel nodig en we staan pas aan het begin. Nu is er niks. Dit congres is er ook om het voor docenten toe te lichten en bekendheid aan het probleem te geven.’

Mbo is verder

Het feit dat een mentor vaak geen tijd of kennis heeft om een student met autisme te begeleiden, steekt bij de ruim zestig aanwezigen. Joost Dierckx, sociaal psychiatrisch verpleegkundige bij de Bossche GGZ, merkt dat ook. ‘Op het hbo is de begeleiding beperkt. Er zijn weinig mensen met verstand van de stoornis. Daar is een wereld te winnen. In mijn optiek is het mbo daar wat verder in.’ Hij vertelde de zaal over de vormen en kenmerken van autisme.

Samenvatten lukte me niet

Daarna vertelde de autistische Birsen Basar, oud-student Management, Economie en Recht in Den Bosch over haar ervaringen. ‘Voorzitter zijn van mijn tutorgroepje vond ik verschrikkelijk. Alles samenvatten en iedereen aan de beurt laten komen lukte me niet. De docent zei dat ik het slecht had gedaan, maar dat wist ik zelf ook wel.’

Pas in het vierde jaar werd autisme bij haar vastgesteld. ‘Ik heb vaak gedacht te stoppen, maar dan heb je helemaal niets. Dankzij de steun van mijn ouders ben ik op school gebleven.’ Inmiddels werkt ze bij de gemeente Breda.

Tips voor studenten

Communicatiedocent Sabine Hukema van de Academie voor Industrie & Informatica gaf tips aan de studenten. Zo is het voor je stage belangrijk om voor een bedrijf te kiezen dat bij je past. ‘En op jonge leeftijd moet je open leren zijn over je beperking en een soort gebruiksaanwijzing geven, hoe anderen er het beste mee om kunnen gaan. Dan is het niet irriterend, maar ook lerend voor de rest van de groep.’ [EvG]

In Punt03 die nu in de bakken ligt, vind je een achtergrondverhaal over autisme in het onderwijs.

Meer lezen?