Studenten dief eigen portemonnee

Ze zouden al snel 200- 300 euro kunnen terugkrijgen, maar zijn er te slordig voor. Studenten vragen geen belasting terug of vergeten aftrekposten: studieboeken, een computer, een studiereis enzovoorts. Maar ook het collegegeld: dat mag je van de belasting aftrekken als je geen basisbeurs meer ontvangt.

Verkeerd biljet

Een deel van de studenten zou een verkeerd teruggavebiljet invullen: een TJ-biljet voor jongeren tot 29 jaar, in plaats van het uitgebreidere T-biljet. Ook dat scheelt geld.

Het is niet bekend om hoeveel studenten het precies gaat, maar in 2008 herinnerde de belastingdienst ongeveer 430.000 – vooral jongeren – eraan dat ze voor belastingteruggave in aanmerking kwamen. Veertig procent vroeg alsnog belasting terug, maar zestig procent liet het erbij zitten. [BB/HOP]