Tentamen op de stip

Toen ik afgelopen week de tv-gids opensloeg werd ik weer eens geconfronteerd met al deze onzin. In één oogopslag zag ik mijn televisieweekend al voor me. Eerst lachen om de deelnemers van Popstars en X Factor om daarna alle clichés over mannelijk Nederland voorbij te horen komen bij Eddy Zoey in Take Me Out.

Daarna is het tijd voor een plaspauze terwijl de schone blondines van K2 zoekt K3 vreselijke kinderliedjes door de huiskamer blèren. De volgende dag kunnen we de avond rustig beginnen door na het eten even in te dutten bij Het Beste Idee Van Nederland om daarna het boodschappenlijstje van morgen te maken tijdens Over De Kook. Het weekend eindigt muzikaal met de ietwat slappe opener Wie Is Di-rect?, om daarna knallend af te sluiten met So You Think You Can Dance en America’s Best Dance Crew.

Maandagochtend op school ben ik dan ook weer helemaal bij, want in de kantine en onderweg in de trein hoor je van alle kanten wie eruit gestemd is bij onder andere Popstars en So You Think You Can Dance. En dan heb ik het nog niet eens over alle modellenprogramma’s waar iedereen ongelukkig van wordt.

Waar hebben wij al dit talent voor nodig? En waarom wil iedereen zichzelf bewijzen voor een miljoenenpubliek? Ik vind het een rare tegenstrijdigheid in de maatschappij. Enerzijds komen er voor iedere willekeurige talentenshow honderden, zo niet duizenden aanmeldingen binnen. Allemaal van mensen die willen laten zien wat ze kunnen.

Maar als er dan in de klas wordt gevraagd wie er iets wil voordoen, heeft iedereen het ineens erg druk met het inspecteren van het plafond of de tafel en is iedereen ineens bang om af te gaan. Nooit geweten dat de docenten op Avans schrikbarender zijn dan een Henk Jan Smits of Robert Kranenborg.

Misschien werkt het wel als voortaan de tentamens worden gemaakt in de studio van Idols, waar alle ellende begon. Ik stel dan ook voor dat Avans in ieder klaslokaal een ster op de vloer plakt waar op geoefend kan worden. Honderden studenten zullen voortaan in de rij staan om als eerste tentamen te doen in een studio vol camera’s en veel publiek. Applaus!

Anne van Dam is derdejaars Fysiotherapie in Breda