Avans stapt uit Advanced Nursing Practice

De nurse practioner staat tussen de verpleegkundige en arts in en kan extra taken verrichten, bijvoorbeeld het opstellen van een behandelplan voor chronisch zieken. Hierdoor neemt hij werk uit handen van de arts.

Taakherschikking

De opleiding, die drie jaar geleden startte, heeft jaarlijks zestig plaatsen, maar die kwamen volgens Van Kalmthout ‘met moeite vol’. ‘We wilden graag meewerken aan een nieuw beroep, een taakherschikking in de zorg, maar het is het niet geworden. Het blijkt dat het toch een probleem is wie de opleiding betaalt. Zijn dat de maatschappen binnen de ziekenhuizen of de ziekenhuizen?’

Moeizaam

Een andere overweging om destijds mee te doen met de master, die door de overheid wordt bekostigd, was het idee dat er in het hbo meer masters zouden komen. ‘Maar dat gaat heel moeizaam. We hebben besloten ons daar niet meer op te richten’, aldus Van Kalmthout.

Bestuurlijke tijd

Het had volgens Van Kalmthout geen zin meer om te participeren in de opleiding. ‘We waren er teveel bestuurlijke tijd aan kwijt.’ De opleiding wordt door Fontys voortgezet. De enige docent die vanuit de Academie voor Gezondheid aan de master meewerkte, stopt daarmee en zet zijn werkzaamheden bij AGZ voort.

In het verlengde van de beslissing om niet meer deel te nemen aan de master Advanced Nursing Practice stopt Avans ook de participatie in het netwerk van opleidingsziekenhuizen en –instituten Brabant Medical School. [PM]