Had je verwacht dat het boek goed zou verkopen?
‘Vooraf had ik geen idee hoe mijn boek ontvangen zou worden. Ik had nog nooit een boek gepubliceerd en wist niet hoe groot de vraag was. Het naslagwerk werd twee jaar geleden uitgebracht en stond drie weken in de top 10 van best verkochte marketingboeken. Onlangs is de prijs licht gedaald, waardoor de titel weer is gestegen in de bestsellerlijst.’
Wat kunnen we nog meer van u verwachten?
‘In 2010 verschijnen twee nieuwe boeken; 101 managementmodellen en Klantgericht organiseren. Het eerste boek is een aanvulling op mijn vorige project. Ik heb vijf modellen eruit gegooid en 31 nieuwe modellen toegevoegd. Ik denk dat het opnieuw een succes gaat worden, het boek wordt nu ook in het Engels uitgebracht. Met het idee voor Klantgericht organiseren liep ik al geruime tijd rond. Het is een perfecte aanvulling op mijn andere boeken.’
Wat zijn uw sterke punten als schrijver?
‘Ik denk heel analytisch en rationeel, waardoor ik modellen helder en compact kan uitleggen. Soms roepen leerlingen dat ze niets van een bepaald model snappen. Als ik hen naar mijn boek verwijs, begrijpen ze de theorie vaak wel. Het is een voordeel dat ik bij studenten kan testen hoe ik iets moet uitleggen om de stof begrijpelijk over te brengen.’
Wat levert zo’n bestseller op?
'Als je zo’n boek alleen voor het geld wilt schrijven, kun je er beter niet aan beginnen. Ik heb er niet erg veel aan verdiend. Het is leuk als extraatje, maar niet meer dan dat.'
Op de website managementboek.nl wordt uw boek gewaardeerd met gemiddeld vier sterren. Is dit te danken aan uw collega’s en studenten?
‘Nee, dat zou flauw zijn. Ik heb veel reacties gelezen en ze waren meestal positief.' [AvR]
Punt. Of had jij nog wat?