Een portal zoals IGoogle voor Avans?

Studenten, docenten en medewerkers denken dat face-to-face-contact in 2014 nog steeds heel belangrijk is. Dat blijkt uit de sessies en de enquête die de Stuurgroep ICT Vernieuwing hield. Maar tegelijkertijd blijkt ook dat zowel studenten, docenten als medewerkers flexibel werken. De scheidslijn tussen privé en werk/school is grotendeels verdwenen.

Meer vaste werkplekken

De school moet dat ondersteunen door betere faciliteiten en services te bieden. Lesstof en informatie moet altijd digitaal beschikbaar zijn. Studenten vinden dat nog meer dan docenten/medewerkers. Hoewel zij ook aangeven dat er meer vaste werkplekken op school moeten komen.

Succesvol

‘Dit visietraject is bijzonder succesvol’, vindt Mario van Rijn van de Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst (DIF), een van de organisatoren die vanuit de Stuurgroep ICT Vernieuwing de sessies organiseerde. ‘In totaal hebben we de mening van driehonderd mensen gepeild.’ Er waren een visiedag voor medewerkers, waarin toekomstscenario’s werden uitgewerkt, twee lunchsessies met studenten en een enquête.

Er kwamen drie onderwerpen aan bod: mobiliteit, Elektronische Leeromgeving en portaal. Mobiliteit gaat vooral over werkplekken, de Elektronische Leeromgeving over het onderwijs en het portaal over de toegankelijkheid van informatie, lesstof en applicaties.

Duur

‘De uitkomsten van de sessies worden nu uitgewerkt in projecten en experimenten’, meldt Van Rijn. Voor ‘mobiliteit’ loopt bijvoorbeeld een experiment waarbij een groep medewerkers álle applicaties van het werk ook thuis kan gebruiken. ‘We willen kijken wat haalbaar is, want het is ook heel duur’, meldt de DIF-medewerker.

Voor een nieuw portaal, het moet iets heel anders worden dan de huidige portal, loopt al een project. ‘Het portaal is een lege schil waarin bouwstenen komen’, legt Van Rijn de plannen uit. ‘Net als bij IGoogle kun je dan vrij makkelijk de bouwstenen in plaatsen, zoals je rooster, je agenda, nieuws en de applicaties die je nodig hebt.’

Op een speciaal gemaakte site is geformuleerd hoe ICT er in 2014 bij Avans zou moeten uitzien en welke weg daarvoor gevolg wordt.  [PM]