Terug naar overzicht

‘Het doel? Mensen afzetten.’

Alle eerstejaars MER-studenten zijn jaarlijks in het Bossche Atrium auto’s aan het verkopen. Van Knex welteverstaan. Maar dit keer doen ze dat niet meer allemaal tegelijk. ‘Omdat we zo groeien hebben we ze gesplitst in twee groepen’, meldt docent Monique Martens. Het evenement is nu verspreid over twee groepen. ‘Dat is een stuk rustiger dan voorgaande jaren.’

Moeilijk genoeg

De recessie is deze keer maar niet meegenomen in het spel. ‘Dat maakte het vorig jaar erg ingewikkeld. Het is zo al moeilijk genoeg, als ze het spel begrijpen ben ik al erg blij’, Martens. De studenten leren vooral hoe ze aan de slag moeten met de boekhouding.

Dat blijkt bij eerstejaars Carlijn van de Wouw. Ze is met een groepsgenoot druk aan het puzzelen om de boekhouding kloppend te krijgen. ‘Administratie is moeilijk’, zucht ze. De student doet het ‘niet slecht’, ze investeerde een miljoen in het opkopen van alle rode auto’s. ‘Je moet op tijd risico’s nemen en gas terug nemen. Dat risico hebben we nu gepakt, ik hoop dat het goed is afgelopen.’

Willem-Jan van Dun staat tot nu toe bovenaan. Wat is zijn plan om te winnen? ‘Zoveel mogelijk mensen afzetten. Toch een hogere prijs op het bonnetje zetten en ze daarmee akkoord laten gaan’, zegt de goedgebekte student.

Knipselkranten

Wat is volgens Martens eigenlijk de sleutel om het spel te winnen? ‘Een termijnvisie hebben’, meent de docent. ‘Een hoge lening afsluiten en risico nemen in het begin kan lonen. Maar blijf wel bij je plan. Neem geen ad hoc beslissingen.’

‘Ze bereiden het spel al weken voor’, meldt ze. Tijdens weekopdrachten hebben de studenten logo’s voor hun bedrijven ontworpen en knipselkranten gemaakt. De mooiste knipselkrant krijgt ook een prijs: consumptiebonnen voor de afsluitende borrel. [EvG]

Meer lezen?