Terug naar overzicht

Kilometerheffing voor Michael Schumacher

Omdat je met eten ook het beste met het vieste kan beginnen, besloot ik dat nu ook maar te doen. Dan was ik daar in ieder geval vanaf. Vier koppen koffie, een half uur en 18 proppen papier later besloot ik het maar te laten bij het lijstje van vorig jaar: 5 kg afvallen, gezonder eten, meer voor school doen en beter met mijn geld omgaan.

Op het moment dat ik voldaan een punt zette achter het laatste punt op mijn lijstje piepte de radio voor het nieuws. Ik hoorde het bericht dat de kilometerheffing definitief wordt ingevoerd in 2012. Op dat moment besloot ik nog een laatste punt aan mijn lijstje toe te voegen. Met de boorhamer PHB 3000 FRE (met een slagkracht van 2,8 Joule) timmeren aan het verstand van de hele Tweede Kamer.

Er is namelijk een probleem in Nederland. Op het moment rijden er bijna 8,4 miljoen auto’s op de weg. Het verkeer loopt daardoor vast en er blijven iedere dag auto’s bijkomen. Niet alleen het ochtendhumeur van duizenden Nederlanders in de ochtendspits, maar ook het milieu heeft daaronder te lijden.

De overheid ziet dat en wil hier iets aan doen. Dus moeten we maar gaan betalen voor iedere kilometer die we rijden. Volgens de bedenker, Karla Peijs, zou dit een eerlijk systeem zijn dat onder andere bijdraagt aan een beter milieu.

Vijf jaar lang heeft de regering nodig gehad om een besluit te nemen over dit ingewikkelde idee waar de gewone mens weer eens de dupe van wordt.

Volgens mij heeft de hele Tweede Kamer de afgelopen vijf jaar met oogkleppen op gelopen en nog nooit gehoord van Formule 1, DTM, WTCC, WRC, FIA GT, EuroSeries 3000 of Nascar. Om iets te doen aan het milieu zouden ze hier eens moeten beginnen en niet bij de mensen die de auto gebruiken waarvoor hij ontworpen is.

Rondjes rijden op een circuit is in de ogen van de regering blijkbaar minder schadelijk voor het milieu dan mijn oma, die voor haar wekelijkse boodschappen even op en neer rijdt naar de Appie. Iets klopt hier niet.

Meer lezen?