Kopje koffie voor zwerfjongeren is succes

Bij de kantines van Avans in Breda, Tilburg en Den Bosch is de actie in volle gang. Bij elk bekertje koffie ontvang je een stempel. Een volle spaarkaart met tien stempels betekent een gratis consumptie. De actie is georganiseerd door Douwe Egberts, Stichting Zwerfjongeren Nederland en cateringbedrijf Sodexo Education. ‘Uit eigen onderzoek weten wij dat studenten juist in deze maand graag iets voor anderen willen betekenen,’ verklaart Colin Westerwoudt, marketing manager education van Douwe Egberts.

Populair

Het project is een succes. Westerwoudt: ‘Na enkele dagen hebben we Avans al extra spaarkaarten toegestuurd, omdat de actie zo populair was.’ Douwe Egberts heeft steekproeven genomen om het succes te peilen. Daaruit bleek dat zo’n zestig procent van de studenten koos voor het kopje koffie voor een zwerfjongere.

Volle spaarkaarten

Erica de Backer, catering manager van Sodexo in Breda spreekt van een leuke actie. ‘Ik vind het een goed initiatief. Ik heb al meerdere studenten gesproken die blij waren dat ze op deze manier iets voor een ander kunnen doen.’

Zwerfjongeren in Nederland

Het aantal zwerfjongeren in Nederland wordt geschat tussen de 5.000 tot 10.000 gevallen. De voornaamste oorzaken voor hun situatie zijn problemen binnen de familie, hoge schulden of vertrek uit een sociale instantie zonder dat er nieuwe huisvesting is geregeld. Stichting Zwerfjongeren Nederland zet zich in voor hun lot. De actie ‘Koffie, een warm momentje voor een ander’ is wegens succes verlengd tot 18 december. [AvR]