Minister heeft genoeg van ‘harde knip’

Zo hard zal de knip niet worden, zei de minister donderdag in de Studentenkamer, het officiële overleg met de studentenbonden. Immers, in sommige gevallen kunnen studenten zonder bachelordiploma toch voorwaardelijk worden toegelaten tot een masteropleiding. Bijvoorbeeld als ze ziek zijn geweest of bestuurswerk hebben gedaan. Ook weegt mee of studenten maar één keer per jaar aan hun masteropleiding mogen beginnen of vaker.

Wetsvoorstel

Het wetsvoorstel over de ‘halfzachte’ knip en alle uitzonderingen op de regel is onderweg naar de Tweede Kamer en zal dit voorjaar worden behandeld. Als de Kamer akkoord gaat, zal de maatregel gelden voor de huidige eerstejaars, die in 2012-2013 een masteropleiding kiezen. [HC/HOP]