OV-chipkaart vertraagd

Als alle studenten hun nieuwe ov-chipkaart vóór 1 januari activeren, dreigt het systeem overbelast te raken, heeft een proef van de vervoersbedrijven aangetoond. Daarom hebben ze besloten de invoeringsperiode te verlengen.

Kaart activeren

Alle studenten krijgen morgen een brief waarin wordt uitgelegd dat ze hun kaart ergens tussen 16 december en eind januari kunnen activeren bij een van de duizend oplaadpunten in het land, onder andere op de diverse locaties van Avans. Daarbij geldt een alfabetische volgorde op achternaam. Wie op 1 januari nog niet aan de beurt is geweest, kan de kaart tijdelijk als ‘zichtkaart’ gebruiken.

Studenten die de kaart nu nog moeten aanvragen en hem pas na 1 januari zullen ontvangen, mogen van de vervoersbedrijven reizen op vertoon van hun aanvraagformulier. Daarbij moeten ze wel kunnen aantonen of ze voor een week- of een weekendkaart hebben gekozen, zegt een woordvoerder.

Tien procent zonder kaart

Ongeveer tien procent van de studenten heeft nog geen nieuwe kaart, zei minister Plasterk vanmorgen tijdens het overleg met studentenbonden LSVb en ISO. Daar past volgens hem wel de relativering bij dat niet iedere student er een wil. Nadere informatie over de kaart is op internet te vinden. [HC/HOP]