Prijzen voor duurzaamheid en bleekselderij

Virtuele regering

Martijn Verhoeven, Bas van den Ing, Dirk Jan Veldhuijzen en Rick van Erp deden de afgelopen vijf weken mee aan de online managementgame Nationaal Duurzaamheidskabinet ‘09. De vier studenten Technische Bedrijfskunde kropen in de huid van een virtuele regering en kregen vervolgens iedere week een duurzaamheidsvraagstuk voor de kiezen.

Van de 1.100 teams, van hogescholen en bedrijven, die aan de wedstrijd meededen, plaatsten uiteindelijk tien teams zich voor de finaledag. Ieder team toonde een filmpje over duurzaamheid, hield een presentatie en debatteerde met de andere teams over verschillende thema’s. Het Avansviertal scoorde het best en won daarmee een driedaagse reis naar de klimaattop die volgende week in Kopenhagen plaatsvindt.

Bleekselderij

Ondertussen legde de Bossche Elektrotechniekstudent Roy Klaren beslag op de Herman Wijffels-aanmoedigingsprijs. Samen met zijn compagnon Niels de Bont ontwierp hij een oogstmachine voor bleekselderij. De groente produceert namelijk een bijtend sap dat tijdens het handmatig oogsten tot brandwonden kan leiden. Met de machine is het hele proces geautomatiseerd.

Balkenende

Met de Herman Wijffels-prijs steunt Rabobank innovatieve ondernemers. Het legt de Avansstudent in ieder geval geen windeieren. Uit handen van de naamgever van de prijs ontving de student een cheque van 10.000 euro. [CT]