Regenlaars als kunstobject

De kleurrijke laarzen dragen namen als ‘Wild Diamonds’ en ‘Making friends with the moon’. Het doel van het project is om jonge, creatieve geesten te stimuleren. Deelnemers Charlotte Apers, Kim Simons, Lianne Leeflang en Siri Hol studeren aan de AKV|St. Joost in de richting Illustratie in Breda. Kelly Dortmans, Marit Maes, Tessa Reintjens en Margarita Sommerdijk volgen dezelfde studie in Den Bosch. Deze studenten reageerden enthousiast op de oproep van BootCreation om een unieke regenlaars te ontwerpen.

Leerzame ervaring

Initiatiefneemster Kelly Strauss is opgetogen over de vele positieve reacties. ‘Voor de studenten is het een heel leerzame ervaring geweest.’ Naast het thema moesten de ontwerpers ook geschikte materialen kiezen en een juiste prijs bepalen. Kelly Dortmans kreeg met haar kleurrijke creatie ‘Happy End’ de meeste positieve reacties. Strauss: ‘Het is de bedoeling dat de winnares een eigen collectie regenlaarzen zal ontwerpen. In beperkte uitgave, zodat het product exclusief blijft.’

Waterproof

Sommige studenten zijn bij de materiaalkeuze de mist in gegaan. Een paar laarzen werd door een klant teruggestuurd, omdat de print toch niet watervast bleek. Sindsdien staat een nadrukkelijke waarschuwing op de website dat niet alle stappers waterproof zijn. De laarzen worden daarom niet als gebruiksvoorwerp aangeboden, maar als kunstobject.

Goed doel

De laarzen zijn alleen in maat 37 verkrijgbaar en variëren in prijs van 54,95 euro tot 99,95 euro. De helft van de opbrengst gaat naar Stichting Miji, een ontwikkelingsproject dat Indonesische kinderen de kans op educatie biedt. [AvR]