Romantiek

Ik ga met een aantal Avanscollega’s een conferentie bezoeken: ONLINE EDUCA BERLIN 2009. Het thema is Innovate, Share, Succeed.  Innovatie, delen en succes, daar ontbreekt het nogal aan bij E-Learning, dus het lijkt me een goed thema. Iedereen is er van overtuigd dat E-Learning een goed didactisch middel is, maar het gebruik beperkt zich vaak tot gegevensopslag in een E-learningomgeving. Kosten nog moeite worden gespaard om een ieder te overtuigen van het didactische nut van ICT en E-Learning, maar het lukt maar niet om E-Learning daadwerkelijk geïntegreerd te krijgen in het onderwijs. De roep om cultuurverandering, betere middelen en het versterken van de lerende organisatie is oorverdovend. Er worden zelfs speciale internationale conferenties voor georganiseerd. Wat gaat er dan mis?

E-Learning is niet romantisch en de docent en de student weten het niet romantisch te maken. Hyves is romantisch, maar passé, Facebook is romantisch. En je kunt er creatief zijn. BlackBoard en andere E-Learningsytemen nodigen de docent en de student nauwelijks uit tot creatief zijn. Ik ben ooit in het onderwijs begonnen mede omdat ik het spannend vond om in direct contact te staan met studenten, via toen nog synchrone en analoge communicatie. Inspelen op onverwachte gebeurtenissen als uitdaging. Naast de vaststaande leermomenten onverwachte situaties creatief op lossen. Spelen met communicatie en andere leermiddelen. Docenten en studenten ervaren de digitale en asynchrone communicatie niet als creatief en romantisch, dus blijft men ver weg van de leermiddelen die E-Learning vorm moeten geven. Innovatie is dus duidelijk maken dat E-Learning echt een middel is en geen doel, contact is het doel. Rode konen van opwinding is het doel, we hebben iets spannends en leerzaams meegemaakt!

Ik kreeg vandaag een mailtje van een deeltijd student die weet dat ik in Belrijn ben en die goed gebruikt maak van de digitale leerweg door mij per mail een werkstuk toe te sturen:

‘Jij zit dus nu in Berlijn. Tof! Althans, ik vind Berlijn één van de spannendste steden die ik ken. Ik heb er ooit nog een blauwe maandag gewoond en gewerkt, in een stoer underground atelier in Kreuzberg.’

Digitaal, spannend en romantisch! Ik ga me zitten afvragen wat ze dan allemaal heeft meegemaakt, maar ze heeft in Berlijn waarschijnlijk veel geleerd.

Morgen begint de conferentie, hopelijk leer ik er ook veel en staan er romantische kerstbomen.

Ab Bobbink