Studenten willen voorzitter kunnen worden

Er is een nieuw reglement voor de AMR in de maak, maar daarin wordt niet genoemd dat studenten voorzitter kunnen worden. Dinsdag 15 december wordt er in de raad gestemd over het reglement.  ‘We willen dat daarin veranderd wordt dat alleen medewerkers voorzitter kunnen worden’, zegt studentlid Dennis Tak, woordvoerder van de studentengeleding.

Getalenteerde studenten

‘Alle leden van de raad zijn gelijk, is het uitgangspunt van de AMR. Maar als een student geen voorzitter kan worden, dan is dat niet het geval. De rol van voorzitter is bovendien belangrijk’,  vindt  Tak.  Ook vindt hij dat het voorzitterschap voor getalenteerde studenten een mooie kans is om ervaring op te doen.

Continuïteit

Hij is niet bang dat de continuïteit van de raad in gevaar komt als een student, die meestal maar vier jaar op de school verblijft, voorzitter wordt. ‘Ik zit zelf al sinds 2006 in de raad. Ik had al bijna een hele ambtsperiode van drie jaar voorzitter kunnen zijn’, geeft hij als voorbeeld.

Hij pleit ervoor om een studentvoorzitter voldoende te belonen, zodat hij eventuele studievertraging kan compenseren.

Poll

Via de poll http://www.dennistak.nl/2009/12/studentvoorzitterschap-avans-medezeggenschapsraad-poll kunnen studenten en medewerkers van Avans laten horen of ze het eens zijn met de studenten of niet. [PM]