Studenten winnen met valse informatie

Twintig projectgroepen van de minors Marketing en Online Marketing speelden tijdens de afgelopen weken de educatieve internetgame Global Mobile. Iedere groep moest een fictief bedrijf runnen in de telefoniesector. Twee rondes voor het einde stond team O’dol op de zesde plek. Toch waren de studenten zelfverzekerd genoeg om een weddenschap af te sluiten met docent Giel Steehouder. Met als inzet een kratje Jupiler.

Laatste troef

Tijdens de laatste ronde van het spel zette het team hun meesterplan in werking. Op een weblog over digitaal onderwijs plaatsten zij onder de naam van Steehouder valse berichten over een naderende koersval van de gsm-branche. Team O’dol lichtte de tegenstanders in over deze website. De concurrentie vertrouwde deze ‘gouden informatie’ en verlaagde de productie en verkocht machines, terwijl het O’dol team hun productie stevig verhoogde. Met als gevolg dat de winst van het Bredase team enorm steeg en zij uiteindelijk het spel als winnaar afsloten.

Moraal

Het winnende team maakte voor de prijsuitreiking een filmpje waarin ze hun strategie uitlegde. Chris Janse van het winnende team: ‘Achteraf hebben we veel positieve reacties gehad van de concurrentie.’ Volgens de vierdejaars student Commerciële Economie leerden zijn tegenstanders een belangrijke les. ‘Binnen de online marketing is het heel gevaarlijk om alle informatie op internet als waarheid aan te nemen.’

Sportieve verliezer

Steehouder vindt het een creatieve en geslaagde actie. ‘Ik dacht eerst dat de groep geen schijn van kans had. En ik kan altijd wel een kratje bier gebruiken. Maar de studenten hebben het spel heel slim gespeeld.’ De docent vindt niet dat zijn leerlingen de boel belazerd hebben. ‘Ze zijn de terechte winnaars. Bovendien hadden de jongens een boodschap; check je bronnen!’ [AvR]