Economie Breda doet het niet slecht

De Economische Barometer Breda wordt jaarlijks opgesteld door gemeente Breda, de Rabobank en Avans Hogeschool. Eerstejaarsstudenten van de Academie voor Marketing en Business Management (AMBM) in Breda verrichten diverse onderzoeken.

Werkloosheidsniveau

De gevolgen van de crisis zijn vooral voelbaar in de Bredase industrie, bouw en uitzendsector. Opvallend in de barometer van 2009 is dat de plaatselijke detailhandel en zakelijk dienstverlening tot dusver minder last hebben gehad van de wereldwijde recessie. De werkloosheid onder Bredase jongeren is het afgelopen jaar toegenomen, maar in vergelijking met andere Nederlandse steden is het werkloosheidsniveau nog steeds laag.

Het rapport laat ook enkele lichtpuntjes zien voor de Bredase ondernemers: zo presteert de stad goed wat betreft winkelaanbod en gastvrijheid. Bovendien is West-Brabant voor de tweede keer uitgeroepen tot logistieke topregio van Nederland en is Breda gekozen als centrale plek voor de uitvoering van het innovatieprogramma Logistiek en Supply Chains.

Netwerken

Bredase bedrijven netwerken actief om nieuwe contacten en werkzaamheden te verkrijgen. De ondernemers doen minder aan netwerken om de strategische  kennis te vergroten, zo blijkt uit onderzoek van AMBM-studenten. Daaruit valt ook te concluderen dat verkoop- en zeker inkooprelaties van Bredase bedrijven zich voor het belangrijkste deel afspelen binnen de gemeente en West-Brabant. [AR]