Fysiopatienten komen naar Avans

Nieuw in de stageperiode, die volgende week begint, is dat er patiënten uit praktijken uit de omgeving uitgenodigd worden. De studenten worden in groepjes van twaalf tot zestien studenten verdeeld en krijgen eigen patiënten toegewezen. ‘De studenten gaan met hun groep discussiëren over de behandelmethode en welke vervolgstappen er genomen worden. Dat wordt dan door één student uitgevoerd,’ vertelt Twan Zopfi, docent Fysiotherapie.

Extra leermoment

De studenten nemen de behandeling van de patiënten niet over van de praktijken. De patiënten blijven daar gewoon in behandeling, maar komen speciaal naar de AGZ in Breda om ‘een extra leermoment voor de studenten te creëren’. In principe gebeurt dat op basis van vrijwilligheid. ‘Maar ik kan me ook voorstellen dat er als bedankje een cadeaubon of iets dergelijks wordt geschonken’, zegt Zopfi.

Structurele oplossing

De AGZ is bezig met een oplossing voor de lange termijn om te voorkomen dat er volgend jaar soortgelijke problemen zijn. Zopfi: ‘Tweedejaarsstudenten die voor het eerst stage gaan lopen, hebben relatief veel begeleiding nodig. Het blijft dus moeilijk om goede stageplaatsen te vinden.’ Bij kleine fysiotherapiepraktijken is er geen tijd om beginnende fysiotherapeuten te begeleiden. Daarom houdt de AGZ de komende weken sessies met het werkveld, studenten, docenten en begeleiders om zo tot oplossingen te komen.

Avanspraktijk

Uit sessies die al gehouden zijn, kwamen ideeën als het volgen van groepsstages en het onderzoeken van gezonde mensen. ‘Een ander idee was om binnen Avans een echte fysiotherapiepraktijk op te zetten, met echte patiënten die uitsluitend hier behandeld worden en niet in een praktijk in de regio.’ Een nieuw concept, maar organisatorisch een grote klus, volgens Zopfi: ‘Je moet dan ondernemer gaan spelen en contracten met zorgverzekeraars gaan afsluiten.’ De doelstelling is om voor de zomer met een nieuw stageplan te komen. [ID]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Verandering in stages Fysiotherapie 03-02-2009