Heijkamp voert actie met zijn kunst

De laatste twee jaar heeft Abel Heijkamp gestoken in een project rondom antikraak. De oud-student van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost maakte in 2009 al een documentaire ‘Leegstand zonder zorgen’ over het onderwerp, waarin hij zes Bossche antikrakers volgde. Zijn kritiek op antikraak en het woonbeleid in Nederland bereikte de landelijke media. Hij wil in de politiek een discussie op gang brengen over het systeem.

Niet veilig in museum

Met zijn kunst wil Heijkamp iets bereiken. ‘Dan heeft het voor mij geen zin om veilig in een museum te hangen met kunst voor hoogopgeleiden, die via speldenprikjes de waarheid gedoseerd krijgen toegediend’, zei hij afgelopen week daarover in het Brabants Dagblad.

Nu is er de expositie ‘Onrust’, waarmee hij onrechtvaardigheid aan de kaak wil stellen. Er zijn sculpturen over bijvoorbeeld milieuverontreiniging, maar ook zijn lange studie naar antikraakwonen neemt een belangrijk deel in. ‘De antikraakregeling is vooral voor pandeigenaren een oplossing, maar de bewoners zelf belanden in een hele slechte rechtspositie’, betoogt Heijkamp in de krant.

De expositie is van 16 januari tot en met 7 februari te zien in Artis, aan de Boschveldweg 471 in Den Bosch. Deze is te bezoeken van donderdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur. [EvG]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Antikraakfilm oud-student op Avans – 10-09-2009