‘Het leven in Turkije is veel aangenamer’

‘Mijn ouders wilden eigenlijk niet dat ik in Turkije stage zou lopen. Zij waren ervan overtuigd dat het leven in Turkije veel moeilijker is dan het leven in Nederland en dat ik het in mijn eentje niet zou redden.’ Toch voltooide Kurdele haar derdejaar- en afstudeerstage in Turkije. ‘Vooral de eerste keer was voor mij een uitdaging, omdat ik niet wist op wat voor plek ik terecht zou komen en hoe het bedrijfsleven in Turkije functioneert.

Toekomst in Turkije

Kurdela is erg enthousiast over haar buitenlandse ervaringen. ‘Ik heb altijd al het plan in mijn achterhoofd gehad om mijn toekomst in Turkije op te bouwen. Dankzij deze stageperiode ben ik ervan overtuigd dat het leven in Turkije veel aangenamer is dan in Nederland. Het weer is prettiger en de mensen zijn veel socialer. Het is een voorbeeld van een land waarin een islamitische samenleving zich heel erg modern gedraagt en kleed.

Stages

Kurdele doorliep haar derdejaarsstage bij juridisch adviesbureau ABC Consultancy in Antalya. Voor haar eindstage vond de student onderdak bij 4G Verzekeringen, een dochteronderneming van haar eerdere stageadres dat verzekeringen afsluit voor Europeanen die in Turkije wonen of werken.

Verder studeren

Als ze haar diploma HBO-Rechten heeft behaald, wil ze in Turkije verder studeren. ‘De opleiding duurt twee jaar, waarin je tentamens moet afleggen met betrekking op het Turkse Recht. Aan de hand van deze opleiding word je op gelijk niveau gebracht met de Turkse rechtenstudie, waarna je één jaar stage moet lopen om benoemd te kunnen worden als advocaat. Na deze opleiding wil ik bij ABC Consultancy aan de slag gaan.’

Sinds 31 december is de Kurdela weer op Nederlandse bodem. Waar de temperatuur in december in Antalya twintig graden was, belandde ze in Nederland in de vrieskou. ‘Dat was wel een tegenvaller. Ik ben gewend geraakt aan de werksfeer in Turkije en mijn sociale leven zag er daar heel anders uit.’ Toch heeft ze ook dingen gemist in Turkije. ‘Het frietje met op het station, hagelslag, pindakaas en zoute drop. En natuurlijk ook mijn familie en vrienden.’

Momenteel legt ze de laatste hand aan haar scriptie over de overeenkomsten en verschillen van de Turkse en Nederlandse wetgeving op het gebied van aansprakelijkheid bij een verkeersongeval.

Voorbeeld

Voor sommige studiegenoten van Kurdela was haar reis het laatste zetje in de rug om zelf ook een stageadres in Turkije te zoeken. ‘Turks-Nederlandse studenten kunnen gemakkelijk hun plaats vinden op de Turkse arbeidsmarkt. Er is veel vraag naar personeel dat verschillende talen spreekt, zoals Turks, Engels, Nederlands en Duits.’ [AvR]