Oppassen met energiedrank

Volgens de HGR onderschatten jongeren de risico’s van drankjes als Red Bull en Golden Power. De combinatie van suiker en cafeïne zorgt voor extra energie, maar grote hoeveelheden kunnen zeer gevaarlijk zijn.

Gevaren

Bij inname van grote hoeveelheden energiedrank kun je jezelf angstig en gestrest voelen, afwezig zijn en hyperactiviteit vertonen. Marktleider Red Bull mag zijn product vanwege de gezondheidsrisico’s niet verkopen in Denemarken, Noorwegen en Uruguay.

Risicogroepen

Een blikje energiedrank bevat evenveel cafeïne als twee tot vier koppen koffie. Daarom raadt de HGR het gebruik van de oppepdrankjes af onder jongeren onder zestien jaar, zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven. In 2005 raakte een dertienjarig meisje uit Amersfoort bijna in een coma, nadat ze in 24 uur tijd twintig blikjes Golden Power dronk tijdens eens schoolkamp.

Protest tegen verbod

Het Zernike College in het Drentse Zuidlaren verbood de leiding in november energiedrank binnen de schoolmuren, omdat de drankjes ‘stuiterbalgedrag’ zouden veroorzaken. Scholieren riepen elkaar via internet op om massaal het verbod te negeren. [AvR]