Parkeerplan

Zo had ik vanmiddag een gast en in de lift legde ik hem, op zijn vraag, het parkeerbeleid van Avans uit. In principe alleen medewerkers en geen studenten. Hij was heel tevreden, want hij had zonder problemen het terrein op gekund, ik had hem tenslotte op tijd aangekondigd bij de receptie. Echter, de studenten die noodgedwongen in de lift stonden mee te luisteren, begonnen onmiddellijk te morren. Termen als ‘discriminatie, hoog collegegeld, belachelijk en schandalig’ galmden als vanzelfsprekend door de beperkte ruimte. Gelaten liet ik het over me heenkomen, de tocht omhoog leek me te kort voor een discussie.  Mijn gast werd er gelukkig niet onrustig van.

Het parkeerprobleem bestaat al jaren, maar is erg actueel geworden met de nieuwbouw van de verschillende locaties. Overeenstemming was er relatief snel over de vorm en inhoud van de gebouwen, maar over het parkeerbeleid zijn werknemers en studenten van Avans het nooit eens geworden. De discussie kreeg steeds minder inhoud op basis van argumenten en werd steeds meer gevoed door emoties. Het probleem werd ‘geparkeerd’ en er zou een mobiliteitsplan komen. Zodra problemen niet op te lossen zijn, zijn het geen problemen meer, maar plannen. Het plan is er nog niet en er is nog steeds een probleem. We hebben overigens geen parkeerprobleem, maar een autoprobleem.

Ik wil het mobiliteitsplan best schrijven en verdedigen. De kern wordt één A4'tje: alle parkeerplaatsen opheffen. Grond is veel te duur om het alleen aan auto’s te besteden. Niemand mag in de buurt van de gebouwen parkeren. Wil je per se met de auto komen? Er zijn voldoende openbare parkeergelegenheden aan de rand van de stad. In Breda bouwen we op de huidige parkeerplaats extra lokalen en leggen een mooie tuin aan, in ’s Hertogenbosch en Tilburg maken we van de garages werk-, leer- en recreatieruimtes met heel veel stopcontacten.  We houden een paar plekken aan voor de zieken, zwakkeren, gasten en leveranciers en verder komt iedereen met het openbaar vervoer of de fiets. Voor het oplossen van de technische en praktische problemen heb ik nog eens tien A4’jes nodig. Kern: meer faciliteiten voor reizen per fiets en trein, in de ruime zin van het woord. Het parkeerprobleem is daarmee een echt mobiliteitsbeleid geworden.

Gaan we het in de lift dan weer gewoon hebben over het weer en op de website over echt nieuws?

Ab Bobbink