Plasterk wil omstreden hogeschool sluiten

In een vernietigend rapport schrijft de Onderwijsinspectie vandaag dat het management van de Haagse instelling "volstrekt onvoldoende bewustzijn heeft van de noodzaak te opereren binnen de grenzen van de wet."

Mensenhandel

De particuliere hogeschool kwam in oktober in opspraak toen de directeur werd opgepakt op verdenking van mensenhandel, smokkel en oplichting. Daarna stortte de organisatie als een kaartenhuis in elkaar, stelt de inspectie. De directeur bleek vóór oktober de volledige studentenadministratie en studievoortgangsbewaking te hebben verzorgd. Hij ging persoonlijk over de toelatingen, gaf les en nam tentamens af.

Toen de inspectie de EUPE in oktober bezocht werd er vrijwel geen les meer gegeven. De directeur was niet vervangen en medewerkers weigerden lesroosters, tentamenroosters en namen- en adressenlijsten aan de inspecteurs te laten zien. Zelfs de meest basale vragen over het onderwijs konden ze niet beantwoorden.

Vingers getikt

De Onderwijsinspectie houdt de EUPE al langer in de gaten. In 2006 werd de hogeschool op de vingers getikt omdat ze de vooropleiding van haar studenten niet goed controleerde. Ze mocht tijdelijk geen studenten werven, maar in 2008 werd de opleiding Business Administration toch geaccrediteerd.

Daar plaatst de inspectie nu vraagtekens bij. De kwaliteit van het afstudeerwerk weegt immers mee bij een accreditatieprocedure, maar sinds 2005 is er aan de EUPE geen scriptie meer geschreven – een gevolg van het "vrijwel onderbreken van ouderejaarsstudenten".

Zorgwekkend

En er zijn nog meer problemen. De financiële situatie is zorgwekkend, de instelling heeft weinig controle over de werving en huisvesting van studenten en de faciliteiten zijn sinds oktober "weer dramatisch verslechterd." "Ernstige tekortkomingen", zegt de inspectie, waardoor de instelling niet meer voldoet aan de voorwaarden waaronder ze ooit als hogeschool is erkend. Ze adviseert minister Plasterk de aanwijzing van EUPE daarom in te trekken.

Plasterk maakte vanmiddag bekend het advies van de inspectie te zullen opvolgen. De EUPE krijgt een officiële waarschuwing en heeft nu drie maanden om orde op zaken te stellen. Lukt dat niet, dan raakt de hogeschool haar erkenning kwijt. [IB/HOP]