Situatie Wartsila geen invloed op Avans

De fabrikant van scheepsmotoren Wärtsilä maakte gisteren bekend dat het in Nederland 570 van de ruim 1.500 banen schrapt. De ingreep valt onder een wereldwijde reorganisatie waarbij een deel van de productie in Europa wordt overgeheveld naar China. Daar is de maritieme markt nog sterk aan het groeien terwijl in andere delen van de wereld het aantal orders sterk terugloopt vanwege de recessie.

Waarschijnlijk wordt de locatie in Drunen het hevigst getroffen door de reorganisatie. Naar verluidt verliezen vierhonderd mensen van de Brabantse vestiging hun baan. Tegenover het ANP liet vakbond De Unie weten dat er daarnaast in Zwolle ruim honderd banen verdwijnen en Schiedam ongeveer dertig arbeidsplaatsen verliest.

Offshore-minor

Wärtsilä is voor Avans geen onbekende. Vorige maand ondertekende het scheepsbouwbedrijf nog een convenant om intensiever samen te werken met de hogeschool. Zo verzorgt Wärtsilä gastcolleges bij de Offshore-minor van de Aacademie voor Industrie en Informatica in Den Bosch, biedt het stageplaatsen aan voor studenten en denkt het bedrijf mee over onderwijs.

Stageplaatsen

Docent Martin Rodenburg verwacht, met het oog op deze samenwerking, niet dat de situatie bij Wärtsilä negatief uitpakt voor Avans: ‘Zover ik weet gaat het wat betreft de reorganisatie vooral om de afdeling Productie. Die verhuist naar Azië. Wij leiden echter voornamelijk studenten op voor de afdeling Research en Development. Die plaatsen komen denk ik niet in gevaar.’ [CT]