Sociale geschiedenis creatief in beeld

‘Ik heb net een nieuwe dienstmeid en moet later met mijn oom trouwen.’ Een eerstejaarsstudent Sociale Studies trekt de aandacht door in middeleeuws kostuum over jongeren in de middeleeuwen te vertellen.

Geschiedenis

‘We vinden het belangrijk dat studenten weten hoe het sociaal werk is ontstaan’, vertelt Jan Havermans, programmaleider praktijkoriëntatie. ‘Daarom heeft iedere klas een bepaalde groep, zoals werklozen of vluchtelingen uitgediept.’ De studenten maken gebruik van de canon van sociaal werk. Elke klas is opgedeeld in vier groepen. Zo wordt ieder thema in vier tijdsvakken behandeld: de middeleeuwen, na de middeleeuwen, nu en in de toekomst.

Creatief

Tennissen op de Wii in het bejaardenhuis voor de moderne oudere, een nieuwsuitzending over vluchtelingen en een middeleeuws schandblok zijn voorbeelden van creatieve invullingen van de thema’s. De eerstejaarsstudenten van de Academie voor Sociale Studies hebben zich flink uitgeleefd. Zo maakte de vader van Yvonne Vosters een middeleeuws schandblok, bij het thema ‘ouderen in de middeleeuwen’.

‘Er was weinig informatie over ouderen te vinden, daarom hebben we maar geprobeerd om de sfeer van die tijd weer te geven’, zegt groepsgenoot Lindsay Verheij. Vosters verduidelijkt:  ‘In die tijd werd je al snel als heks gezien of aan de schandpaal genageld.’

De studenten worden beoordeeld door docenten en medestudenten die de presentaties bekijken. Deze presentaties zijn onderdeel van de ‘Praktijkoriëntatie’. Daarnaast krijgt het beste groepje een prijs. [ID]