Studenten getroffen door phishing-aanval

Zo'n aanval heet een phishing-aanval. Computercriminelen proberen hiermee inlognamen en wachtwoorden te stelen. De Informatie Beheer Groep, die sinds 1 januari DUO heet, zal nooit per e-mail om zulke informatie vragen, maar er trappen altijd wel een paar naïevelingen in dit trucje.

Waarschuwing

De aanval vond eind november plaats. Alle studenten die de IB-Groep in haar e-maillijst had staan, hebben een waarschuwing ontvangen, zegt een woordvoerder. Volgens haar hebben "tientallen studenten" gemeld dat ze de valse e-mail hadden gekregen. Een paar hadden inderdaad hun gegevens ingevuld.

De website Kamernet.nl denkt dat een kwart van de studenten de malafide e-mail heeft gekregen. Eenderde was zo dom om erop in te gaan. Dat zou blijken uit een enquête onder 732 leden van de kamerwebsite. DUO (voorheen de IB-groep) heeft aangifte gedaan. De overheid probeert nu te achterhalen wie de e-mail heeft verstuurd. [HOP/BB]