Studenten sturen nepbrief ‘Belastingdienst’

De studenten bedachten de actie in het kader van een studieopdracht. Zij wilden zoveel mogelijk aandacht genereren van de media. De studenten hebben zich niet gerealiseerd welke effecten hun actie teweeg zou brengen bij de betrokkenen.

In de ‘spookbrief’ stond dat de ontvangers maandelijks 63,82 euro moesten betalen aan de nieuwe belasting, om de veiligheid van de burgers te garanderen. De ontvangers klopten aan bij de Belastingdienst, die een waarschuwing uitdeed op internet. ‘Dit is het werk van een oplichter’, concludeerde de dienst.

Vormgeving

Door de vormgeving wekten zij met de brief de indruk dat deze afkomstig was van de Belastingdienst. Dat was allerminst het geval en de genoemde nieuwe persoonsgegevensbelasting bestaat ook niet.

Avans heeft inmiddels via een persbericht laten weten dat de hogeschool de actie van de studenten afkeurt. ‘Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest om andermans naamsbekendheid en reputatie aan te tasten en om mensen te misleiden’, stelt de hogeschool.

Geschrokken

De betreffende studenten hebben zich moeten verantwoorden en geven aan enorm geschrokken te zijn van de effecten van de nepbrief. Het was nooit hun opzet om mensen of partijen te schaden. Zij bieden iedereen die negatieve gevolgen heeft ondervonden door de brief hun oprechte excuses aan.

Voor de Belastingdienst is de zaak met de excuses van de studenten afgedaan. [EvG]

De namen van de studenten en de opleiding worden om privacyredenen niet genoemd.