Aan het programma van de Worldparty in het FC Den Bosch stadion valt duidelijk te zien dat het hier om een fictief feestje gaat. ‘We hebben de line-up niet zelf verzonnen. We voeren alleen maar uit wat de opdrachtgever heeft gezegd’, verklaart student Mark Hegge. Drie groepen studenten ontwikkelden het afgelopen halfjaar een crossmediale campagne.
Twee gratis drankjes
Op de posters van de Worldparty staan actiecodes. Als je die invoert in je mobieltje maak je kans op twee gratis drankjes. ‘Na elke code krijg je een vraag. Als je vier vragen goed hebt, krijg je een eindcode die je op de site kunt invoeren’, vertelt Hegge. Zo kom je bij alle facetten van de promotiecampagne uit: de posters op straat, mobiel en internet.
Arnoud Bladgroen van Mirabeau, een bedrijf dat websites maakt, is opdrachtgever. Ook de taak om Eindhoven als studentenstad te promoten komt van hem. Het zijn fictieve opdrachten. ‘Vorig jaar kwamen we hier met klanten en maakten de studenten echte campagnes. We merkten dat de opdracht dan te beperkt was voor de studenten. Nu hebben ze meer ruimte en kunnen ze creatiever zijn.’
Design en slogan
Over de Eindhovense campagne is Bladgroen te spreken. ‘Het design en de slogan zijn goed uitgewerkt. Ze laten veel zien van wat er in de stad te doen is. Er kan alleen nog meer worden gedaan aan het overtuigen van potentiële studenten’, vindt hij.
Student Mitchell: ‘Elk aspect van de stad heeft een eigen logo gekregen, zoals uitgaan, shoppen, sport en scholen.’ De logo’s staan op de flyers en op de site is meer informatie over elk onderwerp te vinden. Medestudent Hans van Berkel lijkt onder de indruk. ‘Het ziet er goed uit, maar onze website ook. Het zijn allebei goede campagnes.’
Tags op flitspalen
Van Berkel had als opdracht om de ICT-opleidingen van Avans te promoten. Zijn groep bedacht ‘tags’, stickers, die opvallen in het straatbeeld. Ze kunnen bijvoorbeeld op flitspalen geplakt worden. ‘Zo raken mensen getriggerd om op onze site te komen kijken.’ Er hoort ook een quiz bij, waaruit blijkt welk aspect van ICT bij jou past. ‘Dat is om het imago te doorbreken dat ICT voor nerds is. Het vak heeft ook creatieve en speelse kanten.’ [EvG]
Punt. Of had jij nog wat?