Afschaffen basisbeurs allerminst zeker

Een mogelijk alternatief is studenten zelf hun master te laten betalen, zei de Jager volgens de website Scienceguide. Studenten die later veel geld verdienen als bijvoorbeeld chirurg of piloot zouden best een deel van de kosten voor hun opleiding zelf kunnen dragen.

VVD’er Mark Harbers heeft Kamervragen gesteld over de uitlatingen van De Jager. Hij wil van minister Plasterk weten of de staatssecretaris namens het kabinet sprak. Plasterk had eerder bij de begrotingsbehandeling aangegeven dat het vervangen van de basisbeurs voor een leenstelsel een van de opties is om te bezuinigen op het hoger onderwijs.

VSNU-voorzitter Noorda zegt in de Volkskrant dat hij tegen een systeem is waarbij studenten zelf hun master moeten betalen. De kosten van zes- tot tienduizend euro per jaar zijn daarvoor te hoog, meent hij. [BL/HOP]

Zie ook eerder verschenen artikel:

Het einde van de studiebeurs nabij? 2-2-10