Hoger onderwijs sluit deal met Google

Google heeft een speciaal pakket met programma’s ontwikkeld voor het onderwijs. Daarin zit onder meer e-mail, agenda’s en de mogelijkheid om met meerdere mensen tegelijk aan documenten te werken. Ook kunnen studenten met Google eenvoudig een eigen website maken.

Wolk

Door de deal met Surf is het voor afzonderlijke onderwijsinstellingen makkelijker om over te stappen: studenten en medewerkers kunnen gewoon met hun instellingsaccount blijven inloggen. Anders dan de computerprogramma’s die hogescholen en universiteiten nu veelal gebruiken, draaien de applicaties van Google op een server van Google, ook wel ‘wolk’ genoemd, die via internet gebruikt kunnen worden.

De Open Universiteit en de Universiteit Utrecht gebruiken Google nu al voor hun mailverkeer. Surf verwacht dat veel hogescholen en universiteiten zullen overstappen. ‘De voordelen zijn evident’, zegt directeur Jan Bakker. ‘Nu zitten studenten vaak al snel met een overvolle inbox. Google heeft veel meer opslagcapaciteit en toepassingen. En Google is ook goedkoper.’

Kritiek

Kritiek is er ook, zegt Bakker. ‘Universiteiten zijn onzeker over wat er met hun gegevens gebeurt als die niet meer op een eigen server, maar op die van Google staan. Dat is meer een fundamentele discussie. Hoe veel informatie vertrouw je een commercieel bedrijf als Google toe?’ [BL/HOP]