Kunstacademie ontruimd na bommelding

Rond acht uur vanochtend werd het Centraal Station in Den Bosch ontruimd. Een man dreigde de intercity van Roosendaal naar Zwolle op te blazen. Het is nog onduidelijk of er bij het doorzoeken van de trein explosieven zijn gevonden. De verdachte is op het station aangehouden en naar het politiebureau gebracht.

Onruimd

Rond kwart voor negen vanochtend besloot de politie behalve het station ook de nabijgelegen Van Lanschot kantoortoren en een deel van het Paleis van Justitie te ontruimen. Zelfs de vijfhonderd meter verderop gelegen kunstacademie kreeg het bericht dat alle studenten en medewerkers het pand moesten verlaten.

Volgens Jules van de Vijver, directeur van de Kunstakademie|St. Joost,  viel het aantal mensen dat geëvacueerd moesten worden mee: ‘De meeste medewerkers en studenten komen met de trein naar school en zaten tijdens de ontruiming nog vast in het treinverkeer. Het ging hooguit om 25 tot 30 mensen die in en om het gebouw aanwezig waren.’

Opgevangen

Coördinator bewaking, beveiliging en conciërgerie William van Steen laat weten: ‘We hebben de mensen opgevangen in het atrium van het hoofdgebouw aan de overkant van de weg. Daar kregen ze koffie en thee.’ Rond half twaalf werd het gebouw vrijgegeven door de politie en waren studenten en docenten weer welkom in de kunstacademie.

Van de Vijver benadrukt dat studenten de rest van de dag gewoon in het gebouw terecht kunnen: ‘We hebben op dinsdag geen colleges, maar studenten werken wel samen met een docent in de ateliers. Die werkzaamheden gaan gewoon door. We hebben alleen een oponthoud gehad van tweeënhalf uur.’ [CT]