Meer dan Google

Informatie winnen kan op duizenden manieren. Maar volgens het LIC weten veel studenten niet hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Ze worden getoetst op hun informatievaardigheid, maar zijn hun docenten wel genoeg geïnformeerd om studenten op dit gebied te kunnen beoordelen? Over dit onderwerp wordt donderdag 4 maart onder de naam SpotLICht een bijeenkomst gehouden collegezaal B001 in Den Bosch.

Lezingen

Het programma begint om 14.00 uur met een lezing van Saskia Brand Gruwel, onderzoeker bij het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit. Zij onderzocht het verband tussen de informatievaardigheid van een student en de kwaliteit van zijn producten.

Vervolgens komen Avansdocenten aan het woord. Namens de Academie van Sociale Studies in Den Bosch spreekt Marion de Koning over de plaats van internet binnen de zoektocht naar informatie. Volgens haar kunnen studenten het in 2010 niet meer maken om Google op de literatuurlijst van een werkstuk te plaatsen. Hierna vertelt Jan Piet Rolle van Sociale Studies in Breda over de workshop Onderzoeksvaardigheden die hij binnen Avans heeft gevolgd.

Discussie

Namens het Lectoraat Jeugd en Veiligheid spreekt Ben Rovers over het belang van informatievaardigheden van docenten. Het officiële programma eindigt met een discussieronde over het onderwerp. Om 17.00 uur wordt de bijeenkomst met een borrel afgesloten. [AvR]

Aanmelden voor het minisymposium SpotLICht op donderdag 4 maart kan via deze link.