Terug naar overzicht

Niet overhaast reageren op frustrerende mail


Tijden veranderen 

In zijn toespraak tijdens de Digimarkt benadrukt Rüpp de risico’s van informatie op het internet. Hij herinnert zich nog zijn verwondering over de eerste fax die op zijn toenmalige werkplek werd verstuurd. ‘Tegenwoordig word ik al bezorgd opgebeld als ik binnen een uur nog niet op een e-mail heb gereageerd. Tijden veranderen snel.’

De inspiratie voor zijn tip putte Velthuis uit een persoonlijke ervaring. ‘Ik kreeg ooit een mail van een studiegenoot van mij over een schoolopdracht. Ik was woest over de inhoud, maar omdat mijn mailprogramma niet werkte, kon ik de volgende dag pas reageren. Toen heb ik uiteindelijk toch geen boze mail gestuurd, maar de onenigheid uitgepraat. In dat soort situaties is een persoonlijk gesprek altijd beter.’

Persoonlijke ervaring

Velthuis is verrast door zijn overwinning. ‘Ik weet nog goed dat ik de tip opstuurde. Ik deed dat vanaf mijn stageadres, op een moment dat het niet zo druk was.’ Het had weinig gescheeld of de Bossche student had zijn prijs niet op kunnen halen. ‘Toen ik op het Centraal Station in Den Bosch aankwam heerste er grote chaos [vanwege de bommelding eerder vandaag]. Gelukkig reden er bussen naar Tilburg en vanuit daar was ik snel in Breda.’

Op dit moment wordt bij Avans in Breda een Digimarkt gehouden om het vijfjarig bestaan van hogeschoolkrant Punt te vieren. Deze markt, in samenwerking met de projectgroep ‘(On)gewenst gedrag in digitale communicatie’, brengt onder andere een workshop ‘Hoe presenteer ik me op het internet’, een quiz voor snelle sms’ers en een hacker die uitlegt hoe je jezelf tegen internetcrime kunt wapenen. De middag wordt afgesloten met een debat over digitale ergernissen. [AvR]

Meer lezen?