Oud-student wint bij World Press Photo

Anders zijn

Van Gemert is tweede geworden in de categorie ‘Portretten’, en dan van de stories (een serie foto’s of een fotoverhaal). Ze won met haar fotoserie ‘Jongens en meisjes’ (Boys and girls) over jongensachtige meisjes en meisjesachtige jongens.

Tussen 2003 en 2009 fotografeerde Van Gemert dertig meisjes en jongens, die anders waren dan hun leeftijdsgenootjes. De kinderen en jongeren, tussen de 6 en 18 jaar, werden vijf jaar lang herhaaldelijk gefotografeerd. Van Gemert volgde zo hun ontwikkeling. De foto’s laten zien dat de meisjes meer vrouwelijke kanten krijgen en dat de zachtaardige jongens steeds stoerder worden.

Boek en expositie

Maar liefst 5.847 fotografen uit 128 landen stuurden meer dan 100.000 foto’s op om mee te dingen naar een van de prijzen van World Press Photo. Van de 63 prijswinnaars, uit 23 verschillende landen, komen vijf fotografen uit Nederland, waaronder dus Van Gemert.

De portretserie van Van Gemert is in september gebundeld in een boek met de gelijknamige titel ‘Jongens en meisjes’. De foto’s zijn als expositie te zien vanaf 24 juli tot en met 24 oktober in het Limburgs Museum in Venlo. Een selectie uit de prijswinnende foto’s van World Press Photo is vanaf 23 april te zien in de Oude Kerk in Amsterdam. [LJ]