Ouders moeten zich met studie bemoeien

Van de eerstejaars hbo’ers woont 70 procent thuis, van de ouderejaars de helft. Ouders hebben daardoor veel invloed op studenten. Door de betrokkenheid van ouders te vergroten denkt de Onderwijsraad uitval te kunnen inperken en het studierendement te verhogen.

Meerderjarig

Vaak verdwijnt de betrokkenheid bij de schoolcarrière van kinderen na de basisschool. Doordat hbo’ers en universitaire studenten meestal meerderjarig zijn, vormen ouders ook wettelijk gezien geen aanspreekpunt meer voor de onderwijsinstellingen. De Onderwijsraad noemt ouders in het MBO, HBO en WO daarom een 'vergeten groep'.

Het rapport van de Onderwijsraad pleit niet voor het inschakelen van ouders in formele verbanden als medezeggenschapsraden. Wel kunnen ouders hun kinderen meer helpen bij bijvoorbeeld hun studiekeuze en hun sociale leven in hun studententijd.

Extra aandacht

Sommige hbo’s geven al extra aandacht aan ouders. De Hogeschool Utrecht heeft bijvoorbeeld een speciaal gedeelte voor ouders op de website. [BL/HOP]