Studenten ontwerpen snelweg

Het ging tijdens de minor om een fictieve aanbesteding die bouwbedrijf Heijmans op poten had gezet. Het ontwikkelde idee zal dus nooit worden uitgevoerd. Toch komt dit project niet compleet uit de lucht vallen. Het is zelfs realistischer dan ooit. Onlangs werd namelijk bekend dat Rijkswaterstaat een verkennende studie wil doen naar het ombouwen van de N65.

Grootschalig

De vijf studenten, verdeeld over twee concurrerende teams, kregen als opdracht het ontwerpen van de snelweg A65. Voor dit grootschalige project moesten de groepen een realistische aanbesteding uitwerken. Om de studenten op weg te helpen, verzorgden experts van Heijmans enkele workshops en konden studenten hun advies inroepen.

De uiteindelijke resultaten werden beoordeeld door een deskundige jury, bestaande uit afgevaardigden van de gemeente Vught, Rijkswaterstaat en Heijmans. Het winnende ontwerp kwam van de tekentafel van team InfrA65. Zij hadden ter hoogte van Vught een soort tunnelbak ontworpen waarbij het lokale stadsverkeer over het gesloten gedeelte van de constructie rijdt.

Kijkje in de keuken

Volgens student Maikel van Dongen van het winnende team InfrA65 kregen de studenten dankzij de minor een kijkje in de keuken van het aanbestedingsproces van een realistisch knelpunt: ‘Ik zie deze periode als een goede voorbereiding op mijn toekomst, waarin ik later ook aan dergelijke aanbestedingen wil gaan meewerken.

Dit jaar deden vijf van de zestien studenten Civiele Techniek in Tilburg mee aan de minor. Maar volgens docent Frans van Gestel groeit de belangstelling: ‘Bij derdejaarsstudenten is deze minor populair. Je krijgt namelijk met een actueel onderwerp te maken dat direct aansluit bij wat ze later gaan doen. We verwachten dan ook dat er volgend jaar vijftien studenten meedoen.’ [CT]