Wisselende reacties op kabinetsval

De HBO-raad is niet rouwig om de kabinetsval. ‘Liever een regering die stevig in het zadel zit dan een regering met partijen die elkaar niet vertrouwen’, zegt een woordvoerder. De HBO-raad hoopt dat er zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven om ‘voortvarend verder te kunnen werken aan de kennissamenleving’, die de raad voor ogen heeft.

Stilstand

De universiteiten zijn minder te spreken over het struikelen van Balkenende-IV. ‘De politiek staat nu zes maanden in de parkeerstand terwijl juist in volle kracht vooruit moet worden gegaan naar de economie van de toekomst’, zegt VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda. Investeren in onderwijs en onderzoek is daarvoor onmisbaar. Dat duldt volgens Noorda geen stilstand.

Lobbyen

Studentenvakbond LSVb zegt in een eerste reactie vooral te balen van de energie die gestoken is in gesprekken met de commissie Veerman, die zou adviseren over het hoger onderwijsstelsel. ‘De vraag is wat daar nu mee gaat gebeuren.’ Kansen ziet voorzitter Gerard Oosterwijk ook. ‘Het wordt nu verkiezingstijd, waarin we mooi kunnen lobbyen voor onze belangen.’

Studentenbeweging

Het Comité SOS dat eerder deze maand een actieweek organiseerde tegen de afschaffing van de basisbeurs, zegt op zijn Facebook-pagina dat de val van het kabinet vooral kansen biedt voor de studentenbeweging. ‘We zijn groot en kunnen dus echt van ons laten horen.’ [BL/HOP]