‘Architectuur moet je proeven en ruiken’

‘Vorig jaar ben ik mee geweest naar China. Dat was zo indrukwekkend dat we vonden dat er dit jaar weer een reis moest komen,’ zegt initiatiefnemer Chase Gotlieb. Daarmee ontstaat er langzaam een traditie van studiereizen bij de opleiding Bouwkunde.

Nieuwe hoofdstad

Als bestemming kozen de studenten voor Brazilië. Gotlieb: ‘In Brazilië heb je een mooie mix van oude en moderne architectuur. Bekende architecten als Oscar Niemeyer en Paolo Mendes da Rocha hebben tijdens de jaren zeventig zelfs een complete, nieuwe hoofdstad (Brasilia, red) ontworpen.’ Behalve aan Brasilia brengt de Bouwkundedelegatie een bezoek aan de metropolen São Paulo en Rio de Janeiro.

‘Ik verheug me vooral op een nieuwe cultuur’, vertelt Gotlieb. ‘En ik kijk uit naar de gebouwen zelf natuurlijk. Sommige gebouwen vallen in werkelijkheid een beetje tegen, maar andere zijn veel mooier dan op de plaatjes in een boek. Dat kan ook niet anders. Architectuur moet je voelen, proeven en ruiken.’ [CT]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Tilburg viert honderdste verjaardag Oscar Niemeyer 14-12-2007