Klein en discreet
De negen Bredase tweedejaarsstudenten Small Business en Retail Management (SBRM) die samen Fresh Air SC vormen hebben het in de opnamen voor het tv-programma al behoorlijk ver geschopt. Daniël van Heteren, algemeen directeur van het studentenbedrijf, legt uit met welk concept zij zo succesvol zijn.
‘Ons product heet Easybreath. Easybreath is een kleine mondspray op zakformaat, denk aan een labello. Het imago van mondspray is ten onrechte een beetje negatief. Bovendien zijn mondsprays vaak erg groot. Easybreath is klein en discreet.’ Studiegenoot Jan Tikkes: ‘Wij richten ons op bijvoorbeeld cafetaria’s en shoarmazaken, aan wie we Easybreath willen verkopen. Denk eens na: nooit meer kauwgum onder je bar geplakt!’
Zakenwereld
Collega Bas van Hest vult aan: ‘Er ligt helaas nog steeds een soort taboe op het gebruik van mondspray. De automatische reactie van iemand die mondspray aangeboden krijgt, is: “Stink ik zo dan?” Maar denk ook eens aan de zakenwereld. Mensen roken, drinken koffie en dan zit je daarna in een vergadering met een vieze smaak in je mond. Je kunt het niet maken om kauwgum te gaan kauwen als je een zakendeal probeert te sluiten. Eén spraytje Easybreath en klaar!’
Marketeer Bernadine Brouwer: ‘We hebben nu een display gebouwd, zelf ontworpen, waar twintig sprays Easybreath in passen. Er zijn flyers en posters gemaakt en doordat we al zo ver zijn gekomen in het tv-programma hebben we ook een commercial mogen opnemen en een professionele fotoshoot gedaan.’
Er zijn nog volop wilde plannen met Easybreath. Daniël: ‘Rond het WK voetbal komen we met oranje sprays. En bedrijven kunnen ook hun eigen logo en huiskleuren gebruiken op het product. Zodat een Easybreath als een relatiegeschenk weggegeven kan worden.’
Finale
De Bredase SBRM-studenten hopen in de finale te komen van YouBC. Er staat veel op het spel, want de hoofdprijs voor het beste Brabantse studentenbedrijf is 2.500 euro. Daniël: ‘Tegen het einde van het programma krijgt het publiek ook een stem. Kijkers kunnen dan per sms of telefoon op de finalisten stemmen, de finale is zo goed als live. Dus hoe meer publiciteit voor Fresh Air SC, hoe beter!’
Bas: ‘Wij maken zeker een goede kans op de hoofdprijs, de reacties om ons heen zijn superpositief en enthousiast! Als we winnen, zou het geld naar onze aandeelhouders gaan en het eventuele restant kunnen we het onderling verdelen voor leuke dingen.’ Jan legt uit: ‘Alle studentenbedrijfjes moeten aan het einde van het tweede jaar verplicht weer opgeheven worden. Maar misschien dat een paar van ons een serieuze doorstart met Easybreath gaan maken.’
Het programma YouBC is elke zondag te zien op Omroep Brabant. Eind mei wordt de finale uitgezonden op tv. Op de website van Easybreath en in Punt zijn de ontwikkelingen rondom Fresh Air SC te volgen. [LJ]
Zie ook het eerder verschenen artikel:
Punt. Of had jij nog wat?