Condooms voor ontwikkelingslanden

Condooms gedoneerd

Afgelopen zondag was te zien hoe de mannen van Stutec richting de stip schuifelden om binnen één minuut hun idee te presenteren. De twee Bossche studenten Technische Bedrijfskunde Lars van Roosmalen en John Suijskens hadden samen met vijf medestudenten de Buddybox bedacht. Wanneer Nederlanders dit doosje van tien condooms kopen, worden er door de onderneming eveneens tien condooms aan een ontwikkelingsland gedoneerd.

‘Hiermee spelen we in op het probleem dat goede doelen jongeren niet goed kunnen bereiken,’ vertelt Van Roosmalen tijdens de auditie. ‘Jongeren willen niet maandelijks een bijdrage leveren aan een goed doel, maar ze zijn wel bereid om eenmalig te investeren. Twee condooms voor de prijs van één. Bovendien spelen we met de Buddybox in op het aidsprobleem.’

Mondspray

Uiteindelijk was het idee van de Buddybox niet goed genoeg voor een plaatsje in de tweede ronde. Maar Avans heeft met de studentenonderneming Fresh Air SC nog een tweede ijzer in het vuur. De negen Bredase studenten van Small Business en Retail Management proberen de audities te overleven met een mondspray ter grootte van een aansteker.

Trekhaak

Vorig jaar schopten de Bossche studentcompany Kellar het nog tot de finale van YouBC met hun ontwerp van de Bullet Box. Dit transport- en opbergsysteem voor op de trekhaak van een personenauto was uiteindelijk nog niet genoeg voor de hoofdprijs. Aan Fresh Air SC de taak om dit jaar alsnog de felbegeerde cheque van 2.500 euro binnen te slepen.

YouBC wordt komende zondag vanaf 7.30 uur elk uur uitgezonden op Omroep Brabant. [CT]

De auditie van Stutec:

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Bossche studenten grijpen naast hoofdprijs 19-02-2010