Dag van de Filosofie in teken van vrijheid

Actuele vraagstukken genoeg om tijdens de Dag van de Filosofie de betekenissen, mogelijkheden en beperkingen van vrijheid te verkennen. Het publiek kan met filosofen en vooraanstaande intellectuelen onder andere in debat over het politieke klimaat in Nederland.

Afnemende privacy

Voorbeelden zijn de onrust tussen bevolkingsgroepen of de verontwaardiging over de bonuscultuur. Ook de zorgen over afnemende privacy ten behoeve van betere veiligheid komen aan bod en het spanningsveld van integratie en het behoud van eigen culturele identiteit.

Wedstrijd

Op het programma staan onder andere schrijver Ramsey Nasr, politica Khadija Arib en filosoof Jean-Luc Nancy. Avansdocent Youssef Azghari gaat samen met topadvocaat Gerard Spong in op de grens tussen de vrijheid van meningsuiting en discriminatie. Ook is er een scholierendebat en de uitreiking van de studentenprijs voor de essaywedstrijd, waaraan ook Avansstudenten kunnen deelnemen. Je kunt je verhaal hiervoor insturen tot 22 maart.

De Dag van de Filosofie is georganiseerd door de Universiteit van Tilburg en Avans Hogeschool. Het vindt plaats op zaterdag 24 april van 13.30 tot 22.00 uur in het Midi Theater in Tilburg. [EvG]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Vrijheid in 1100 woorden – 08-02-2010