Eerste master animatie in Nederland

Parel op de kroon

De bijeenkomst was onderdeel van het International Filmfestival Breda. Met een spetterende leader werd de nieuwe master ingeleid: allemaal animatiefilmpjes vormden samen de hoofdletter A, het logo van de nieuwe master. Academiedirecteur Jules van de Vijver prees de bacheloropleiding die St. Joost nu al een paar jaar verzorgt, en die ‘al vele talenten heeft voortgebracht’.

Avans-bestuurslid Frans van Kalmthout noemde de doop van de nieuwe master een bijzonder moment, omdat hbo-masters in Nederland nog steeds niet zo gangbaar zijn. ‘Deze nieuwe master animatie is een parel op de kroon van St. Joost en van Avans. De goede naam van de kunstacademie wordt hoog gehouden.’

Ondernemerschap

Na twee jaar voorbereiding start nu in september eindelijk de professionele post-hbo master, grotendeels in het Engels en ook toegankelijk voor mensen uit de beroepspraktijk. Studieleider René Bosma zette in MustSee voor de aanwezigen uiteen hoe de eenjarige master op St. Joost eruit gaat zien.

Opvallend is dat er binnen het lesprogramma ook veel aandacht gaat naar ondernemerschap. Bosma: ‘Samen met Starterslift gaan we in deze master de studenten ook veel leren over het zelfstandig ondernemen. Op St. Joost wordt dit aspect steeds belangrijker. Veel kunststudenten worden later autonoom kunstenaar, maar zijn hier niet goed genoeg op voorbereid.’

MTV

Om de zaal te laten zien wat er allemaal mogelijk is met animatie, waren er professionals uit de wereld van de animatie uitgenodigd om iets over hun werk te vertellen. De Nederlandse kunstenaar Fons Schiedon toonde onder andere zijn werk voor MTV en een videoclip die hij maakte voor de Nederlandse popband Voicst.

Het Utrechtse collectief Monobanda heeft ‘spelen’ verheven tot kunst, in zowel de virtuele als de echte wereld. ‘Er is steeds meer vraag naar goede, professionele animatoren en naar kennis en expertise over animatie’, benadrukte René Bosma. ‘In verschillende sectoren, zoals games, film, simulatie, beeldende kunst.’

Toelating

De verwachtingen van de nieuwe master zijn hoog. In april en mei kunnen geïnteresseerden tijdens zogenaamde ‘portfolio-meetings’ op de kunstacademie eigen werk laten zien en bewijzen waarom zij toegelaten zouden moeten worden op de animatiemaster. St. Joost wil in september met minimaal acht en maximaal vijftien studenten starten.

Op de website www.master-animation.com staan alle details rondom de toelatingseisen, lesprogramma en docenten, en de portfolio-meetings. [LJ]