Kleinere bedrijven populair bij studenten

Slechts 17 procent kiest voor een grote organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van uitzendorganisatie Studentalent onder 1.700 hoogopgeleide studenten.

Voordelen
Angelique Steen, algemeen directeur van Studentalent begrijpt goed waarom studenten een voorkeur voor het MKB hebben wanneer ze op zoek gaan naar een eerste baan: ‘Het MKB biedt jonge mensen precies waarnaar ze op zoek zijn, kansen om snel te leren en te groeien.’

Niet een goed salaris, maar leuke collega's en een fijne werksfeer zijn voor studenten van nu belangrijk als ze beginnen aan hun eerste 'echte' baan. Zelfstandigheid, ontwikkelingsmogelijkheden en doorgroeien in een bedrijf zijn ook belangrijk voor de studenten.

Amuse me or lose me
Door de vergrijzing verlaten komende jaren veel oude werknemers de arbeidsmarkt en die plekken kunnen nieuwkomers invullen. Maar bedrijven vinden het lastig om geschikte nieuwe werknemers binnen te halen. Het credo van afgestudeerden is ‘amuse me or lose me’. Ze willen een uitdagende baan met veel vrijheid en snelle feedback van leidinggevenden. Dat vraagt om een andere aanpak van werkgevers.

Bedrijven moeten daar volgens Steen meer op inspelen. ‘Op hogescholen en universiteiten wordt nu ook al veel gewerkt met projecten. De nieuwe werknemers moet je een duidelijke opdracht geven. Maar ze willen wel de ruimte om die opdracht op hun eigen manier uit te voeren.’ [NR]