Terug naar overzicht

Onderzoek naar games

Lector Peter ter Horst, verbonden aan de Bredase Academie voor Marketing en Business Management (AMBM), wil in het kader van het lectoraat Innovatief Ondernemen gaan onderzoeken hoe games als The Sims of Anno 1602 mogelijk betrokken kunnen worden bij het onderwijs.

Boerderij

Ter Horst kwam op het idee toen hij op een avond zijn 18-jarige dochter de online game MyFreeFarm zag spelen: ‘Ze moest een boerderij opzetten en draaiende zien te houden. Ze volgde alles wat er gebeurde in het virtuele bedrijf en kreeg zelfs als ze niet in de game zat meldingen per mail dat ze bijvoorbeeld producten moest inkopen. Fascinerend.’

Samen met AMBM-collega Soesja Grundel, die als promovenda onderzoek doet naar speltheorie, wil Ter Horst gaan onderzoeken welke games studenten zoal spelen en wat zij daarvan leren. ‘Ik wil weten: zijn er meer van die spellen als MyFreeFarm? Hoe werken die? En wie spelen die? Wanneer is zo’n game wel of niet leuk?’

Fenomeen

Hij vervolgt: ‘Wat kunnen wij als onderzoekers en docenten in ons onderwijs met dit fenomeen? Al jaren ben ik bezig met het ondernemerschap. Nu ontdek ik opeens dat jongeren daar op hun eigen manier ook mee bezig zijn, misschien wel zonder dat ze het beseffen.’

Studenten, bij voorkeur van economische academies, die regelmatig dit soort games spelen en mee willen werken aan het onderzoek kunnen zich melden bij Veronique de Jong, de coördinator van het lectoraat Innovatief Ondernemen (vgmg.dejong@avans.nl).

Ter Horst: ‘We zijn nog aan het inventariseren wat precies de opzet van het onderzoek moet worden. Dit keer wil ik iets leren van de studenten, in plaats van andersom. Dus ik leg de bal bij hen: leg mij dit fenomeen eens uit.’ [LJ]

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?