‘Ongrijpbare’ sfeer in Den Bosch verbeteren

Jules van de Vijver, directeur van beide locaties van de Akademie voor Kunst & Vormgeving|St. Joost, is ook met stomheid geslagen over de resultaten. Hij heeft de afgelopen maanden geprobeerd het mysterieuze euvel op te lossen. ‘Het is haast onbegrijpelijk, zo’n extreem verschil’, zegt hij. ‘In Den Bosch hebben de studenten zelfs nóg meer atelierruimte en meer contacturen dan in Breda.’

Bossche master scoort hoog

Om het nog vreemder te maken: de Bossche master van Beeldende Kunst scoort wel weer erg hoog. Die is bovenin geëindigd bij het landelijke mastersonderzoek van de Keuzegids. De opleiding is tweede van het land, achter de Rietveldacademie. Van de Vijver kijkt inmiddels met een blik van ‘schiet mij maar lek’.

‘Het zit in de communicatie. De sfeer doet het hem, het ligt nu bij de docenten en studieleiders om daar wat aan te doen’, stelt Van de Vijver na zijn persoonlijke rondgang vast. ‘In Breda heerst een meer constructieve sfeer. Doordat er positiviteit in de lucht hangt, zijn er minder problemen. Dat zien we al een paar jaar terug in de beoordelingen van studenten’, verklaart Van de Vijver.

De Bossche docenten gaan proberen het probleem van de sfeer te verbeteren. Maar één van de best beoordeelde docenten door Bredase studenten is Rob Leijdekkers. En hij komt… juist, uit Den Bosch. [EvG]

Zie ook eerder verschenen artikel:

Keuzegids: Avans op drie 02-12-2009