Oud-kunststudent maakt faam in Seattle

Op het festival zijn 120 kunstwerken van over heel de wereld te zien. De kunstmanifestatie richt zich sinds 2002 jaarlijks op erotiek en seksualiteit. Er worden foto’s en schilderijen getoond, maar er zijn ook performances, installaties en voordrachten van poëzie en proza.

Bed

Het festival in Seattle is van 30 april tot en met 2 mei. De foto van Van den Bemd is geselecteerd uit 1.600 inzendingen van 440 kunstenaars uit 28 verschillende landen. De scène op de foto trof de kunstfotograaf aan in een hotel voor ‘vreemdgangers’. Het werk is een voortvloeisel uit de fotoserie Rendez-Vous Hotel, waarmee hij in 2007 aan St. Joost afstudeerde.

‘Op de foto zie je de onderkant van een armoedig bed. In een poging om het geheel een erotische uitstraling te geven, heeft men een rode gloeilamp onder het bed gemonteerd. Dat geeft een bijna surrealistisch beeld, als een landschap met een ondergaande zon’, beschrijft Van den Bemd. De foto kan op het festival worden gekocht.

Kunstklimaat

De oud-Avansstudent woont momenteel in Breda, en dat bevalt heel goed. Dankzij internet bereikt Van den Bemd vanuit Breda ook een internationaal publiek, zoals in Seattle.

‘Brabant krijgt ondanks de crisis een steeds beter kunstklimaat. Lokale politici en kunstenaars doen er samen alles aan om dat te bereiken. Het idee dat je per se in Amsterdam of Rotterdam moet zitten, is echt achterhaald.’ [LJ]