Saai!

Lijkt me de gewenste situatie. De genoemde problemen zijn ook nog schijnproblemen. Ik heb de oplossing genoemd, maar voor de hand liggende oplossingen zijn vaak het minst gewenst. De grond voor parkeren inruilen voor gebouwen, al dan niet permanent. Maar we willen die oplossing niet, er wordt zelfs geroepen dat dat klantonvriendelijk is.

Dat zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die op zaterdag een uur in de rij staan bij een parkeerplaats voor het centrum van de stad, een kwartier lopen naar het warenhuis en vervolgens nog een kwartier in de rij voor de kassa om te kunnen genieten van de drie dolle dwaze dagen. Even grofweg rekenen; dat is zes euro parkeergeld voor een korting van vijf euro op een paar Björn Borg boxershorts. Geen klacht over klantonvriendelijkheid te horen. Ieder mens heeft het recht om zelf te bepalen wanneer hij wachttijd accepteert.

Fietsen voor de deur, te weinig parkeerplaatsen, en geen lokaal beschikbaar, wat zullen de bestuurders en het management tevreden zijn. Niemand hoor je over het kwaliteit van het onderwijs, bezuinigingen, te weinig contacturen en te hoge werkdruk.

Dat laatste is wel een aandachtspuntje, docenten ervaren werkdruk en aan de andere kant de klacht dat studenten te weinig contacturen hebben. Hoe dat kan? Wat doen die docenten dan? Die ontwikkelen onderwijs dat zich zo min mogelijk afspeelt in lokalen en Xplora en dat toch voldoet aan de wensen van studenten en de NVAO.

Studenten willen meer contacturen, maar dat mag niet te veel tijd kosten, want er moet ook gewerkt worden voor een schamel inkomen. Ook hier is de oplossing simpel, verzorg onderwijs op een plek waar geld verdiend kan worden. Een betere samenwerking tussen hogeschool en bedrijfsleven zorgt voor het optimale leren.

Parallel aan Het Nieuwe Werken (vrijheid om te werken waar en wanneer je wilt) ontstaat Het Nieuwe Leren. Sociale media en – netwerken nodigen uit tot het tijd- en plaatsonafhankelijk leren en werken. Vier problemen opgelost door Het Nieuwe Leven. Je werkt en leert waar en wanneer je maar wilt, de contacturen bepaal je zelf. De werknemer verdeelt werkdruk over zelfgekozen uren.

De oplossingen zijn simpel, maar zoals gezegd we zijn er nog niet aan toe, want de problemen zijn niet groot. Het gaat goed met de hogeschool. Saai is het wel, heel saai. Maar mocht de hogeschool toch voor simpele oplossingen kiezen en mijn advies willen, ik ben te bereiken via een van mijn sociale netwerken. Ik heb alle tijd, ik heb nooit parkeerproblemen en sta nooit in een rij bij een warenhuis.

Ab Bobbink