Seksuele intimidatie verpleegkundigen

Een 24-jarige studente hbo-v ging samen met een verzorgster naar een gehandicapte man. De verzorgster begon de man te bevredigen. Daarna werd de studente gevraagd hetzelfde te doen.

Campagne

De studente hbo-v schrok en diende een klacht in bij verpleegkundigenvakbond NU’91. Die begon daarom vorige week de campagne ‘Hier trek ik mijn grens’ om verpleegkundigen beter te wapenen tegen dit soort verzoeken.

Op de website van de campagne kunnen incidenten met betrekking tot seksuele intimidatie gemeld worden. De verpleegkundigenvakbond wil zo het thema bespreekbaar maken.

Column

Op zijn website schreef Ab Bobbink, Punt-columnist en medewerker van de Academie voor Gezondheidszorg, in zijn column over zijn eigen verleden met seksuele intimidatie: ‘Toen een vrouw haar naakte lichaam toonde door de lakens van haar bed te werpen en riep: ‘Zal ik jou eens leren wat liefde is’ wist ik met humor de lading van deze serieuze situatie te halen.’

Met zijn column houdt Bobbink een pleidooi om het stellen van grenzen en het praten over incidenten bespreekbaar te maken. [ID]