Sorry huisjesmelker

Bulten werd deze maand verkozen tot ‘huisjesmelker van het jaar’. Maar een aantal van de – veelal anonieme – klachten over hem blijkt onwaar. Een verhaal dat hij studentes die kwamen hospiteren vroeg uit de kleren te gaan, was een studentikoze grap. Ook de klacht dat hij op onveilige manier asbest verwijderde, klopt bij nader inzien niet. Hoe het gerucht de wereld in kwam dat Bulten onaangekondigd badkamers zou binnenlopen, is eveneens onduidelijk. In een uitgebreide verklaring hebben LSVb en ROOD, die de verkiezing organiseren, excuses gemaakt aan Bulten.

Veel problemen met huisbazen

‘Het is niet onze bedoeling om mensen zwart te maken. De les is dat we beter onderzoek moeten doen’, zegt Rood-voorzitter Leon Botter. ‘Het is jammer dat de status van de verkiezing voor huisjesmelker van het jaar nu is aangetast. Dat maakt het een dure fout. Er zijn namelijk nog steeds veel problemen met huisbazen die studenten bedreigen of onder druk zetten.’ Rood en de LSVb zijn van plan om de verkiezing volgend jaar gewoon weer te houden, maar beloven anonieme klachten beter na te trekken.

Huisbaas Bulten deed vorige week aangifte wegens smaad en laster tegen de studentenclubs. Maar na het verzoeningsgesprek afgelopen week laat hij die aanklacht verder rusten. Rood en LSVb willen Bulten zelfs een prijs in positieve zin geven als er volgend jaar geen klachten over hem binnenkomen. [BL/HOP]