Stevig drinken voor tentamen

193 Studenten lieten zich voor het onderzoek vollopen met bier: ruim anderhalve liter in een uur tijd voor de mannen, ruim een liter voor de vrouwen. De volgende dag moesten ze een toets maken. De grote hoeveelheid alcohol van de avond ervoor bleek geen effect te hebben op de prestaties. Vragen over recent geleerde kennis en toetsen die het lange termijngeheugen aanspraken, werden even goed gemaakt door de drinkers als door de controlegroep die alcoholvrij bier voorgeschoteld kreeg.

Mateloos drankgebruik

Geschrokken van hun eigen bevindingen benadrukken de wetenschappers van de Boston School of Public Health dat hun onderzoek geen vrijbrief is voor mateloos drankgebruik. Op het geheugen had alcohol weliswaar geen effect, maar het concentratievermogen lag bij de bierdrinkers beduidend lager. Ook hadden ze een slechter humeur. [BL/HOP]